Kenangan kad raya
Nostalgia kad raya sememangnya antara kisah yang akan diingati setiap orang
setiap kali menjelang hari raya. Suatu ketika dahulu, menghantar kad raya menjelang
Aidilfitri ibarat satu kemestian kepada setiap orang. Ramai yang akan berlumba-lumba
menghantar kad-kad raya yang pelbagai bentuk dan saiz kepada keluarga,
teman-teman dan taulan sebagai tanda ingatan. Lebih banyak kad raya yang
dihantar, lebih banyaklah yang bakal diterima kembali.
Ada yang sanggup menunggu di depan pintu, menanti kad raya daripada sahabat
handai atau orang tersayang sebagai pengubat rindu. Ada pula yang menitipkan duit-duit syiling atau
duit RM1 yang ditampal dalam kad raya, kononnya sebagai duit raya. Saat itu, manusia yang paling penting ialah pakcik posmen yang terlalu sibuk menghantar kad-kad raya yang berguni
banyaknya. Kad-kad pelbagai jenis dan saiz yang diterima akan digantung di
dinding sebagai hiasan pada hari raya. Adakalanya, jumlah dan bentuk kad raya yang
diterima turut melambangkan populariti seseorang.
Penulis sempat berniaga kad raya ketika zaman persekolahan. Setiap kali
ramadhan bermula, penulis akan membelikan bungkusan kad raya mengandungi 5 atau
6 keping kad raya bersama sampul. Setiap keping kad dijual dengan harga 30 sen
hingga 70 sen kepada kawan-kawan sekelas atau rakan-rakan lain. Untung yang
diperolehi akan digunakan untuk pusingan modal membeli lebih banyak kad raya
untuk dijual kembali. Ketika itu, jualan kad raya sememangnya satu perniagaan
yang sangat menguntungkan memandangkan penggunaannya yang sangat meluas.
Kad raya, masihkah ia relevan bagi
anda?
Bagaimanapun, masa merubah segala-galanya. Teknologi yang datang
memungkinkan kita memberikan ucapan atau kata-kata melalui cara yang lebih
mudah serta menjimatkan masa dan wang. Kehadiran khidmat pesanan ringkas (sms,
mms), media sosial dan e-card menyebabkan kad raya tradisional makin
terpinggir. Anak-anak muda yang lahir pada era Y2K, tidak sempat merasai
kemanisan kenangan kad raya memandangkan mereka telah terdedah dengan cara moden.
Kelibat kad-kad raya yang dijual juga semakin sukar ditemui, berbanding
beberapa tahun lepas. Ia seolah-olah satu petanda bahawa kad raya tidak lagi menjadi pilihan utama untuk menyampaikan salam.
Rata-rata berpendapat bahawa peranan kad raya sebagai penyampai salam kini
sudah tidak relevan lagi. Menurut kebanyakan peniaga, jualan kad raya kini
semakin tidak memberangsangkan walaupun Aidilfitri menjelang tiba.
Pemilik Kedai buku Minerva Sdn. Bhd,Kamal, 70, berkata, rata-rata pelanggan
tidak lagi berminat untuk membeli kad raya.
“Kebanyakan orang sekarang kurang berminat untuk membeli kad raya. Mereka
lebih suka menggunakan sms, faebook atau twitter untuk menghantar ucapan raya.
Jika dulu, kita boleh jual sehingga 4000 keping kad raya dalam masa
sebulan, tahun ini, nak jual 1000 keping pun susah,”ujar beliau.
Beliau turut meramalkan bahawa kad raya mungkin bakal pupus dalam masa dua
tahun akan datang.
Fatimah Abdullah, 43, yang bekerja di sebuah kedai buku sekitar bandar
Kuala Lumpur berkata, kebanyakan kad raya yang ada dibeli oleh jabatan-jabatan
kerajaan atau swasta untuk kegunaan syarikat.
“Kebanyakan yang beli kad kita adalah jabatan-jabatan kerajaan atau swasta
untuk diedarkan kepada pekerja-pekerja pejabat. Kalau nak harapkan orang
persendirian, susah kad raya ni nak dijual,”ujar beliau.
Menurut beliau, kejatuhan kad raya bermula tahun lepas, sejak facebook dan
twitter diperkenalkan di seluruh dunia.
“Dua tahun lepas, jualan kad raya sangat menyeronokkan kerana mendapat
permintaan yang tinggi daripada orang ramai. Waktu itu, macam-macam bentuk kad
raya dijual. Ada yang boleh ditampal di dinding seperti poster, ada yang
berbentuk seperti masjid dan macam-macam lagi.
“Sekarang, kad-kad raya dengan rekaan yang kreatif dah tak banyak. Mungkin
kerana sambutan jualan yang kurang memberangsangkan. Orang sekarang lebih suka
gunakan internet untuk hantarkan pesanan.”
Beliau berkata, kehadiran teknologi baru banyak mempengaruh jualan kad
raya.
“Kad ucapan Selamat Hari Raya yang dijual di kedai ini langsung tidak mendapat
sambutan. Orang ramai sudah tidak minat lagi beli kad raya sebab mereka boleh
hantar ucapan melalui SMS, Facebook dan sebagainya.
“Dulu menjelang perayaan, memang seronok menjual kad raya sebab orang ramai
berpusu-pusu membeli kad raya untuk dihantar kepada rakan-rakan, tetapi
sekarang semuanya sudah berubah.”ujar beliau.
Comments
Post a Comment