Oh Ibu Aku Rindu Padamu

Oh Ibu Aku Rindu Padamu

Oh ibu aku rindu padamu,
Kau melahirku dengan keikhlasan,
Membesarkanku dengan rasa sayang,
Mendidikku dengan penuh amanah,
Demi menjadikan aku,
Seorang manusia yang berjaya,

Oh ibu aku rindu padamu,
Tanpamu aku tidak akan ada,
Kata-katamu sumber kekuatanku,
Leteranmu buat aku tahu,
Tentang kehidupan dan pengalaman,
Tentang kebenaran dan kepalsuan,

Oh ibu aku rindu padamu,
Meski aku jarang bersamamu,
Jarang meluahkan rasa sayangku,
Kau sentiasa di hati,
Menemani saat susah dan senangku,
Menjadi inspirasi dalam hidupku,

Oh ibu maafkan aku,
Anakmu ini bisu,
Dalam meluahkan rasa rindu,
Anakmu ini lumpuh,
Dalam mengekspresikan kasih sayangku,
Anakmu ini buta,
Dalam menunjukkan rasa prihatinku,
Kerana engkau ibuku,
Insan yang paling kurindu.


Meskipun belum sampai seminggu meninggalkan kampung setelah pulang daripada bercuti, aku sudah mulai rindu pada ibu. Kata-kata ibu masih terngiang-ngiang dalam fikiranku. Meskipun caranya seperti bergurau senda, namun aku sedar bahawa ibuku serius.

Kata ibu:

“Kerap-keraplah telefon rumah. Sekurang-kurangnya untuk bertanya khabar. Tak perlu lama, cuma dail dan cakap; Assalamualaikum, ibu apa khabar? Dan boleh terus letak phone. Ibu cuma nak dengar suara anak ibu ni sekali sekala.”

Aku faham maksud ibu sebab aku kenal sangat sikap sendiri. Aku ni kalau tak balik kampung tiga empat bulan sekalipun memang susah nak call rumah. Bukan rumah je sebenarnya, tapi pada sesiapapun. Telefon aku hanya berfungsi masa nak buat panggilan penting atau nak ambil gambar. Kebanyakan masa lain telefon aku macam takde fungsi. Kadang-kadang tak ada bateri dua tiga hari pun tak kisah. Telefon tertinggal dekat rumah? Benda biasa.

Selain itu ibu juga asyik sebut pasal kahwin. Aku tahu ibu risau, sebab aku masih tak ada calon sedangkan adikku dah merancang nak bertunang tahun depan. Ibu kalau boleh tidak mahu anak-anaknya langkah bendul. Jika majlis disekalikan mesti lagi bagus.

Abang Longku juga dah mulai bising. Dia nasihatkan aku cari calon secepat mungkin. Dia juga menyuruh aku membuat solat istikharah dan solat Dhuha. Supaya jodohku cepat tiba dan supaya rezeki sentiasa bertambah. Setakat ini aku memang belum pernah buat solat istikharah. Sebab aku tak begitu mahir. Aku tidak mahu buat sambil lewa sahaja. Apapun, aku sedang belajar sekarang daripada buku yang kubeli.


Semoga Allah memberkati hidupku, keluargaku, sahabat handaiku, serta kaum muslimin dan muslimat sekalian, sama ada yang masih hidup atau mati. Amin.

Comments