Azam Tahun Baru 2015

Memandangkan tahun 2015 dah makin hampir, rasanya baik aku tulis awal2 apa azam tahun depan. Mana taknya, nanti dekat2 tahun baru konfirm lupa. Almaklumlah penyakit lupa makin teruk sekarang ni. Dalam erti kata yang lain, short term memory loss(hahah...saje je aku guna istilah ni). Garam yang aku baru bukak tadi sampai sekarang tak jumpa..

Okeylah, enough pasal penyakit lupa aku. Pasal azam tahun depan, berikut adalah senarai benda yang aku nak buat, nak kurangkan, dan perkara yang kalau oleh aku taknak buat langsung!

Perkara yang AKU NAK BUAT tahun 2015!


a) AMBIK LESEN KERETA

Asyik tergendala  je setiap kali nak ambik. Kali ni tak kira, aku nak ambik jugak. Slow2 pun oklah. Kena beranikan diri. Dah tak boleh takut-takut dah.

b) BELI KERETA

Kalau dapat je lesen kereta, aku nak beli kereta. Axia pun jadilah. Aku takkan guna kereta tu hari-hari, jadi cadangnya nak sewakan murah-murah. Boleh cover bayar bulan-bulan dengan servis pun jadilah.

c) BELAJAR MENJAHIT

Ini benda yang dah lama sangat aku nak buat. Aku nak belajar menggunakan mesin jahit dengan proper. Bila dah pandai, aku nak jahit baju aku sendiri. Jelesnya dengan Nuyu yang skg ni belajar menjahit.

d) PERGI KOREA

Ini mesti ramai orang yang nak jugak kan? Aku harap-harap boleh pergi. Bos aku janji nak sponsor pergi Korea. Syaratnya? Tak boleh berhenti kerja walaupun budak-budak  ni ramai yang dah cabut lari. Oklah, cuba bertahan untuk setahun ni. Kalau boss mungkir janji, aku chow!

e) CARI CALON SUAMI!

Mak dah risau kat rumah bila aku masih tak ada calon sedangkan adikku dah bersiap-sedia nak bertunang. Bak kata aku, nak buat macam jodoh belum sampai. Tapi itu sebenarnya nak menyedapkan hati je tu. Oh jodoh, kat mana la kau yer..

f)BE A BETTER PERSON

Aku ni nak kata jahil tu takla. Nak kata baik sangat pun tak jugak. Sedang-sedang. Kalau tengok orang susah aku selalu tolong, tapi tolong tengok jelah. Almaklumlah aku ni perempuan. Takut jugak jadi apa2. Apapun aku nak jadi insan  yang lagi baik tahun ni. Nak belajar lebih tentang solat sunat, especially solat sunat taubat, solat tahajjud dan solat dhuha. Be a better girl this year. You're gonna be 20++ this year.

g) TAK TINGGAL SOLAT

Seperti yang aku cakap tadi, aku ni tak la baik sangat. Kadang-kadang ada jugak la yang lolos, ESPECIALLY subuh dengan isyak. Jadi, selain tambah amal  dengan solat sunat, aku jugak kena pastikan solat aku tak berlubang. Kalau tak sia-sia je.


Perkara yang AKU NAK KURANGKAN dalam tahun 2015!


a)TENGOK CERITA SAMPAI PAGI(ESPECIALLY KOREA)

Kadang-kadang kalau dah start bukak cerita mesti susah nak berenti.banyak masa habis depan LAPTOP. Kata mak, itu semua lagha. Memang pon. Apa taknya, masa banyak habis kat situ jer. Kalau hujung minggu, tak keluar rumah pun takpe. Ish, bahaya ni, jadi baik la aku kurangkan.

b)TIDUR LAMBAT

Kalau dah asyik menonton cerita tu alamatnya memang selalu la tidur lambat. Kadang-kadang jam 4-5 pagi belum tidur. Kadang-kadang langsung tak tidur. Pastu mula la sakit kepala.

c)LAMBAT BANGUN

Dah namanya tidur lambat sah-sahla bangun lambat. Kadang-kadang sampai terlajak subuh. Bila bangun dah lambat mula la kelam kabut.

d)LAMBAT PERGI KERJA

Bila dah bangunlambat sure lambat pergi kerja. Malangnya kalau lambat seminit pun boss dah potong gaji setengah hari. Banyak tu. Pastu kena ceramah pulak. Jadi better jangan.

e)KERJA LAST MINIT

Aku memang jenis last minute punya orang . Lepas tu mula la kelam kabut. Especially exam paper. Bila dah kelam kabut, banyak salah akan ada. SO, better prepare awal2 lagi.

f)PELUPA

Penyakit pelupa aku ni memang dah kritikal. Baru letak periuk atas dapur terus lupa. Tempoh hari satu periuk berlubang bila aku lupa aku rebus enam biji telur. Semua telur tu hangus dan gas pun habis. Mujurla tak terbakar. Aku kena belajar fokus ni, baru tak mudah lupa.


Harap-harap aku dapat penuhi semua azam aku kali ini. Tak susah pun sebenarnya sebab ia cuma perlukan keberanian dan kerajinan. Amin..

Comments