Maafkan aku, Wahai Guru..

Dulu masa belajar, aku bukanlah budak yang jahat, cuma nakal sikit je. Meskipun begitu, perasaan hormat dan sayang pada guru tetap utuh di hati. Cuma masa tu, aku ada satu kelemahan yang mungkin buat cikgu-cikguku kecil hati. Apa kelemahan aku? 

Kelemahan aku ialah SUKA TIDUR!

Aku sangat suka tidur. Aku hanya mampu bertahan 10 hingga 15 minit setiap kali kelas. Aku sendiri tak tahu kenapa. Biar macam mana marah cikgu  pada aku, aku tetap akan tidur. Maaf, bukan aku sengaja, tapi rasa mengantuk tu memang tak boleh ditahan-tahan. 

Yang peliknya, cuma aku je yang penyakit tidur tahap kronik. Orang lain ada jugak, tapi takdelah kronik macam aku. Sebab tu, dalam setiap kelas, aku cuma dapat 10-15 peratus apa yang cikgu ajar. Kesian kat cikgu yang mengajar kan?Buat penat je membebel. Mohon cikgu tak kecil hati.
Sekarang aku dah jadi seorang guru. Aku kini berada dalam posisi yang sama macam apa yang cikgu aku rasa dulu. Menjerit melolong macam mana dalam kelas pun langsung pelajar tak layan. Depan-depan mata boleh tidur atau landing baek punya kat belakang.

Sakit hati tak?Mestilah sakit hati. Kita bercakap kat depan, diorang buka kelab bual kat belakang. Yang tidur, yang baring, yang buat tak tahu, yang gosip pasal isu politik dan yang buka cerita games semua complete. Ha, sekarang ni rasalah apa yang cikgu aku rasa dulu.

Lebih teruk bila student sekarang ni kurang rasa hormatnya jika dibandingkan dengan zaman aku dulu. Dua kali ganda rasa sakit tu. Betullah orang cakap, apa yang kita buat, Allah balas berganda-ganda. Tak kiralah benda baik atau jahat. Karma.

Pada semua pelajar sekarang, jangan lupa apa yang kita buat sekarang akan bagi kesan kepada kita di masa hadapan. Justeru, hormat guru yang bersusah payah beri ilmu pada kita. Kalau ikut, guru tu tetap dapat gaji kalau dia tak mengajar betul-betul pun. Tapi kenapa mereka sanggup bersusah payah didik pelajar-pelajar yang bukan anak mereka? Sebab rasa amanah dan tanggungjawab. 

Buat GURU-GURUKU, terima kasih di atas segala pengorbananmu terhadapku selama ini. Walaupun aku bukanlah sehebat orang lain, sekurang-kurangnya aku jadi manusia. Maaf jika aku banyak menyakiti hati-hatimu sekalian. Semoga Allah memberkati setiap ilmu yang engkau berikan terhadapku. AMin...

MESKIPUN AKU HANYA GURU BIASA, AKU BERBANGGA UNTUK MENDIDIK..

Comments