Jobless

Back to basic balik. Daripada jobless, dapat kerja jobless dapat kerja jobless balik pastu dapat kerja balik. Sekarang, jobless balik. Jangan tanya dah berapa kali jadi macam ni sebab aku pun dah malas nak kira.

Kenapa? Kalau sebelum2 ni, aku yang ambik inisiatif untuk berhenti. Kali ni lain. Aku bukan diberhentikan, tapi diminta berhenti sebab bos takde duit nak bayar gaji. Aku faham, sebelum ni pun gaji dah sangkut. Kalau aku jadi boss pon aku akan bt perkara yang sama.

Gaji dah dapat. Takdelah banyak sangat, tapi bolehlah untuk bertahan sebulan dua. Tapi apapun aku kena berjimat. Cari kerja sampingan apa- apa sebelum dapat kerja yang real. Aku dah malas nak kerja ofis tapi kerja bodo2 je.. Lebih baik kerja kat kedai makan, sekurang- kurangnya aku jumpa ramai orang.

Aku nak cari kerja yang seronok. Kalau boleh aku nak jadi cikgu. Sekejap pon jadilah, asalkan dapat rasa pengalaman. Sejak kecil aku suka mengajar orang.Masa darjah 6 aku sempat ajar jiran sekampung yang sebaya sambil2 ulangkaji sekali. Memang seronok. Bila balik, kalau ada budak2 yang nak datang belajar, memang aku alu2kan sangat.

Aku tak tahu apa akan jadi pada aku. Aku tak tahu apa masa depan aku. Aku taknak jadi manusia yang gagal. Aku malu nak tunjukkan diri pada mak dan ayah yang dah sara dan jaga aku selama ini. Aku taknak lebih, cuma kalau boleh aku nak berjaya dan buat mereka bahagia, dan tak risaukan aku lagi.

Aku manusia komplikated yang nampak simple. Aku ada banyak masalah yang aku sendiri tak sedar itu adalah masalah.

Comments