Matlamat betul tapi tak kena cara

Matlamat tidak menghalalkan cara. Tak kiralah sebaik manapun niat kita, kalau caranya salah, tetap juga salah dan yang berdosa tetap berdosa. Contoh? Okeylah, satu contoh yang senang. Saya berniat baik, nak membantu orang miskin.

 Tapi dengan kudrat sendiri, memang tak mampu nak menampung orang lain. Lalu saya yang berniat baik ni pergi merompak, dan wang rompakan tersebut diberikan kepada keluarga miskin itu. Memang niat saya nak membantu, tapi tak sedar saya sebenarnya dah menyusahkan orang yang dibantu.

Saya yang baik hati tu tak sedar yang mereka terpaksa menanggung dosa makan duit haram, dan jika duit haram itu menjadi darah daging, alangkah besar dosa yang ditanggung. Antara contoh saya yang dimaksudkan ialah Robin Hood.

Siapa yang tak suka Robin Hood. Baik hati, hensem dan pandai buat lawak(Original robin hood yang mula-mula keluar). Orang-orang kaya ketika itu suka sangat mengambil cukai yang tinggi dan memeras ugut orang-orang miskin. Dalam erti kata lain, ala-ala curi duit si miskin jugakla. So si hero Robin Hood ni pun menggunakan kebijaksanaannya dan merompak balik daripada si kaya si kaya yang korup itu.

Memanglah bagus niat tu, tapi mencuri tetap salah. Dalam Islam kalau mencuri kena potong tangan. Penyelesaiannya??Yang tu saya tak boleh nak bagi komen.

Apapun,berani buat berani tanggung. Tapi jangan sekali- kali melibatkan orang lain dengan alasan nak membantu. Ingat, matlamat tak menghalalkan cara. Jadi manusia yang lebih bertanggun gjawab kepada diri sendiri, keluarga, agama, bangsa dan negara.

Comments